Μέρες του 1989 ζει η πτωχευμένη Ελλάδα που βρίσκεται εκτός αγορών, χωρίς τράπεζες με την ελληνική οικονομία να αργοπεθαίνει. Μόνο που η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα και τους ήρωες του παρελθόντος τους ενσαρκώνουν σήμερα οι καρικατούρες τους.
Διαβάζετε τισ σημαντικότερες ειδήσεις της ημέρας όπως τις κατέγραψαν η Βίβιαν Ευθυμιοπούλου και ο Θανάσης Παναγόπουλος.
ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΜΕ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. Τον εμπαιγμό της κυβέρνησης με την τροπολογία για την δήθεν μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων κατήγγειλε ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, έπειτα από την κατάθεση της σχετικής τροπολογίας.
Η τροπολογία καταργεί τη ρύθμιση που είχε ψηφίσει η ίδια η κυβέρνηση τον Μάιο του 2017 μετά από τις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές η οποία προέβλεπε τη μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων από 1.1.2019 σε 26% από το 29% που είναι σήμερα. Με τη σημερινή τροπολογία η φορολογία επιχειρήσεων μειώνεται τελικά από 1-1-2019 στο 28% από 29% που είναι σήμερα, στο 27% από 1-1-2020, στο 26% από 1-1-2021 και στο 25% από 1-1-2022.
Θυμίζουμε ότι η φορολογία των επιχειρήσεων είχε φτάσει στο 29% με απόφαση της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα τον Μάιο του 2016 σε μια προσπάθεια να κλείσει και τότε μια ακόμη αξιολόγηση.
ΑΝΑΛΥΣΗ. “Με την πέμπτη υψηλότερη φορολογία στις χώρες του ΟΟΣΑ φορολογούνται οι ελληνικές επιχειρήσεις με αποτέλεσμα να γίνονται αυτόματα λιγότερες ανταγωνιστικές, όταν για παράδειγμα στην ευρύτερη γειτονιά μας οι συντελεστές φορολόγησης κυμαίνονται μεταξύ 10 και 12%. Παρά το γεγονός αυτό η κυβέρνηση όχι μόνο δεν φαίνεται να συγκινείται, αλλά ένα θετικό μέτρο που είχε ψηφισθεί το 2017 και προέβλεπε την εφάπαξ μείωση των συντελεστών φορολόγησης από το 29% στο 26% καταργείται. Τη στιγμή μάλιστα που οι περισσότεροι οργανισμοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, η κυβέρνηση αλλάζει τη δομή των μέτρων προωθώντας πλέον περισσότερα προεκλογικά μέτρα.[…] Παρά το γεγονός ότι η ανάπτυξη της οικονομίας είναι αναιμική και θα συνεχίσει να είναι τα επόμενα χρόνια, η κυβέρνηση δεν φαίνεται προς το παρόν να επιθυμεί μία ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με την ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Δεν είναι περίεργο λοιπόν που ολοένα και περισσότεροι επιχειρηματίες εξετάζουν να μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς εκτιμούν ότι θα έχουν αφενός καλύτερη και ταχύτερη πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση, όταν στην Ελλάδα είναι σχεδόν ανύπαρκτη και σαφώς με υψηλότερα επιτόκια, αφετέρου θα περιορισθούν αισθητά οι επιβαρύνσεις”. Γράφει ο Προκόπης Χατζηνικολάου για την Καθημερινή.
ΜΟΙΡΑΖΟΥΝ ΟΣΑ ΜΑΖΕΨΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΕΡΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ. Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ανακοίνωσε το πρωί στη Βουλή την κατάθεση τροπολογίας για τη διανομή κοινωνικού μερίσματος ύψους 710 εκατ. ευρώ. Για τον ΕΝΦΙΑ προβλέπεται ότι ο φόρος μειώνεται κατά 30% όταν η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου ανέρχεται ως 60.000 ευρώ. Για το τμήμα της αξίας της ακίνητης περιουσίας που υπερβαίνει τα 60.000 ευρώ η μείωση του φόρου κατά 30% περιορίζεται κατά 0,7 ευρώ ανά 1.000 ευρώ ακίνητης περιουσίας και δεν μπορεί να υπερβεί τα 100 ευρώ.
Οι τροπολογίες ψηφίστηκαν με ευρεία πλειοψηφία νωρίς το απόγευμα. Δείτε πως ψήφισαν τα κόμματα.
ΣΩΤΗΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ. Σύμφωνα με σχέδιο που αποκαλύπτει σήμερα το Bloomberg (όπως το διαβάσαμε στο Economistas) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με οδηγία που ετοιμάζει θα βοηθήσει ιταλικές και ελληνικές τράπεζες να πουλήσουν μαζικά κόκκινα δάνεια σε funds χωρίς να υποστούν μεγάλες ζημιές. Το σχέδιο προορίζεται, όπως σημειώνει το πρακτορείο, να υποστηρίξει πρωτίστως τις ιταλικές τράπεζες, που βαρύνονται με προβληματικά ανοίγματα 174 δισ. ευρώ, αλλά θα ωφελήσει και τις ελληνικές τράπεζες υπό συνθήκες. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι τράπεζες θα υπολογίζουν με διαφορετικό μοντέλο τις ζημιές από την πώληση χαρτοφυλακίων δανείων, ώστε αυτές να “ψαλιδίζονται”, αλλά αυτό θα ισχύει μόνο σε περιπτώσεις μεγάλων τέτοιων συναλλαγών, δηλαδή πωλήσεων δανείων που αντιστοιχούν σε ποσοστό τουλάχιστον 20% του συνόλου των προβληματικών ανοιγμάτων. Στην περίπτωση της Ελλάδας, οι τράπεζες θα πρέπει να προσπαθήσουν πολύ για να ενταχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς, αφού το όριο που τίθεται μεταφράζεται πολύ μεγάλα deal πώλησης “κόκκινων” δανείων της τάξεως των 17 δισ. ευρώ συνολικά για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ. Μείωση κατά 346 εκατ. ευρώ παρουσίασαν τον Οκτώβριο οι τραπεζικές καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα, έναντι αύξησης κατά 101 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε σε 6,2% από 7,4% τον προηγούμενο μήνα.
ΔΩΡΕΑΝ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ. O Συνήγορος του Καταναλωτή επιβάλλει στους παρόχους τηλεπικοινωνιών δωρεάν τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης προς τους πελάτες τους. Οι καταναλωτές θα απευθύνονται στο 13811 για τη Cyta Hellas, 13731 για τη Forthnet, 13700 για Wind Hellas, 13788 για τον ΟΤΕ, 13738 για την Cosmote και 13840 για τη Vodafone, προκειμένου να αναγγέλλουν βλάβες ή να ζητούν πληροφορίες σχετικά με αυτές.
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ. Αναστέλλεται η εκτέλεση της ποινής 10ετούς κάθειρξης που έχει επιβληθεί στην 53χρονη καθαρίστρια από τον Βόλο επειδή παραποίησε απολυτήριο Δημοτικού. Την απόφαση έλαβε το Πενταμελές Εφετείο Κακουργημάτων Λάρισας και η γυναίκα αναμένεται να αποφυλακιστεί για λόγους υγείας μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης στον Άρειο Πάγο.
ΑΠΟΨΗ. “Οι τρεις παράμετροι που αναδείχθηκαν από την υπόθεση της καθαρίστριας…” του Λέανδρου Ρακιντζή.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ BREXIT. Σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να… συνεφέρει τους βουλευτές του Συντηρητικού Κόμματος που τάσσονται κατά της συμφωνίας που κατάφερε η κυβέρνηση Μέι με την ΕΕ για το Brexit κι ενόψει της κρίσιμης ψηφοφορίας της 11ης Δεκεμβρίου το βρετανικό ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει ότι η οικονομία θα μπορούσε να απωλέσει το 7,7% του μεγέθους της, σε βάθος 15ετίας (σ.σ. έως το 2034), σε περίπτωση ενός άτακτου και ασύντακτου Brexit.
Μάλιστα, η ζημιά θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, αγγίζοντας το 10,7% του ΑΕΠ, εφόσον ανασταλούν οι εισροές μεταναστών από τις εναπομείνασες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντίθετα, όπως επισημαίνει το Λονδίνο, με βάση το σενάριο συμφωνίας που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο την περασμένη Κυριακή, η βρετανική οικονομία θα συρρικνωθεί κατά μόλις 2,1% του ΑΕΠ.
ΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ουκρανίας, Πετρό Ποροσένκο η χώρα του βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με την απειλή της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής και του ξεσπάσματος “ενός ολοκληρωτικού πολέμου” με τη Ρωσία. “Ο αριθμός των (ρωσικών στρατιωτικών) μονάδων που σταθμεύουν κατά μήκος όλων των συνόρων μας έχει αυξηθεί σημαντικά. Μια ευρείας κλίμακας ένοπλη σύρραξη με τη Ρωσία απειλεί τη χώρα” είπε ο Ποροσένκο κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξής του, προσθέτοντας ότι ο αριθμός των ρωσικών αρμάτων μάχης στην περιοχή των συνόρων τριπλασιάστηκε τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Ο πρόεδρος της Ρωσίας προειδοποίησε την Ουκρανία εναντίον οποιασδήποτε “απερίσκεπτης” ενέργειας και εξέφρασε την “έντονη ανησυχία” του στην καγκελάριο της Γερμανίας, ζητώντας της να ασκήσει πίεση στο Κίεβο. Κατά την άποψη του Βλαντιμίρ Πούτιν, οι κινήσεις της κυβέρνησης στο Κίεβο είναι “προφανές” ότι συνδέονται με τις προεδρικές εκλογές της άνοιξης στην Ουκρανία. Η Ουάσινγκτον κατήγγειλε τις “παράνομες” ενέργειες της Μόσχας και απαίτησε από την ΕΕ να “κάνει περισσότερα για να βοηθήσει την Ουκρανία”, ειδικά σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας που δεν έχουν “εφαρμοστεί ακόμα πλήρως”.
ΑΝΑΛΥΣΗ. “Putin is in control”, γράφει στο Politico o Matthew Karnitschnig σε μια ανάλυση που συστήνουμε να τη διαβάσετε.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: ΣΤΟΧΟΣ ΟΙ ΜΗΔΕΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ. Την πρότασή της προκειμένου η ΕΕ να έχει μηδενικές εκπομπές αερίων διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2050, χωρίς όμως επιπτώσεις στην οικονομία, παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι η πρώτη φορά που ένας οικονομικός οργανισμός αυτού του μεγέθους θέτει ένα τέτοιο στόχο. Η ΕΕ είναι υπεύθυνη για το 10% των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η ανακοίνωση γίνεται λίγο πριν την Διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα στην Πολωνία που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα.
ΔΕΝ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ. O ΟΗΕ με τη νέα του έκθεση τονίζει πως ο κόσμος απομακρύνεται από τον στόχο να ελέγξει την άνοδο της θερμοκρασίας στον πλανήτη, καθώς διευρύνεται το χάσμα ανάμεσα στις εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και στους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού. Στην έκθεση υπογραμμίζεται πως οι εκπομπές το 2030 μπορεί να είναι από 13 μέχρι 15 δισ. τόνους περισσότερες από το επίπεδο που χρειάζεται για να κρατηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας μέχρι τους 2 βαθμούς Κελσίου. Το να αγωνίζεσαι σήμερα εναντίον της κλιματικής αλλαγής “είναι σαν να τρέχεις πίσω από ένα λεωφορείο” λέει ο Άντριου Στιρ, πρόεδρος του think tank WRI. “Πηγαίνουμε όλο και γρηγορότερα, καταρρίπτουμε ρεκόρ, όμως το λεωφορείο επιταχύνει και η απόσταση μεγαλώνει” προσθέτει.
OI 25 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ. Τους λόγους για τους οποίους η Νέα Δημοκρατία προκρίνει την ηλεκτροκίνηση περιέγραψε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρουσίαση του σχετικού προγράμματος της Ν.Δ. την Τρίτη.
Όπως ανέφερε, η Ν.Δ. ενδιαφέρεται για την ηλεκτροκίνηση:
Για να μειωθούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου.
Για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής της πόλης, με μείωση της ρύπανσης και του θορύβου.
Διότι η ηλεκτροκίνηση στο μέλλον θα είναι αναπτυξιακός βραχίονας.
Διαβάστε αναλυτικά τις 25 προτάσεις για την ηλεκτροκίνηση που κατατέθηκαν χθες ως κυβερνητικό πρόγραμμα εφόσον η ΝΔ είναι η επόμενη κυβέρνηση.
ΔΙΑΣΤΗΜΑ. Με αφορμή την προσεδάφιση του Insight στην επιφάνεια του Πλανήτη Άρη o Θανάσης Παναγόπουλος συγκέντρωσε με τη μορφή Q&A όσα έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα στην προσπάθεια κατάκτησης του Διαστήματος. Το διαβάζετε εδώ.
“ΝΑ ΕΝΑ ΑΥΤΟΟΔΗΓΟΥΜΕΝΟ!”. Τα πρώτα οχήματα χωρίς οδηγό της Waymo (“αδελφάκι” της Google) που θα μεταφέρουν επιβάτες επί πληρωμή αναμένεται να βγουν στους δρόμους της Αριζόνα μέσα στον Δεκέμβριο. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg, τα αυτόνομα οχήματα πρόκειται να κυκλοφορήσουν (αρχικά) σε μια ακτίνα περίπου 100 τετραγωνικών μιλίων γύρω από το Φοίνιξ. H εταιρεία καθησυχάζει αυτούς που φοβούνται λέγοντας ότι τα αυτόνομα οχήματά της έχουν διανύσει περίπου 10 εκατομμύρια μίλια χωρίς να αντιμετωπίσουν “σοβαρά” ζητήματα ασφαλείας. Αναλυτές πιθανολογούν ότι οι επιβάτες σε αρχική φάση θα προέρχονται από τις 400 οικογένειες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Early Riders (οι δοκιμαστές δηλαδή) ενώ θα υπάρχει “οδηγός ασφαλείας” ο οποίος θα επεμβαίνει σε έκτακτες περιπτώσεις.
Αυτά ήταν τα σημαντικότερα για σήμερα. Ευχαριστούμε που μας διαβάζετε!